Header

Klinické studie I

Je prokázáno, že jednodenní „porušení režimu“ neohrožuje hubnutí a přitom velmi výrazně pomáhá psychice člověka, který drží dietu.

 

Mgr. Pavel Suchánek

 

 Společnost DIET PLUS s.r.o. dodala a garantovala přesný stravovací plán zahrnující kompletní jídlo na celý den kromě snídaně, která byla stanovena jako výběr z několika doporučení vycházejících ze zásad zdravé stravy.

Ze spousty zájemkyň bylo vybráno 21 žen, které se zavázaly dodržovat dietní režim a pravidelnou pohybovou aktivitu. Nutné bylo alespoň 2x v týdnu chodit cvičit do „fitka“, nebo na aerobik, či na aquaaerobik a k tomu každý den přiřadit alespoň hodinovou rychlou procházku. 

Po šesti týdnech byly výsledky až překvapivé. Průměrný pokles tělesné hmotnosti byl šest kilogramů. Výrazně také poklesl celkový i velmi nebezpečný LDL cholesterol. Díky těmto výsledkům je možné konstatovat, že program dietplus® nejen že umožňuje velmi rychle snižovat tělesnou hmotnost, ale snižuje i hladinu cholesterolu, což výrazně snižuje riziko vzniku infarktu a mozkové mrtvice. Tento výsledek je velmi důležitý, protože v ČR ročně umírá na onemocnění srdce 50 tisíc lidí, což je každý druhý ! 

Celkem okolo 6500 kJ na den 

Pohybová aktivita: minimální výdej energie - 1000 kJ (cca 60 minut. procházka). 

Jeden den v týdnu měly účastnice volnější režim jak stravovací tak i pohybový. Stravovaly se dle dietních doporučení vycházejících ze zásad zdravé stravy a nemusely do jídelníčku zahrnovat pokrmy dietplus®.

Je prokázáno, že jednodenní „porušení režimu“ neohrožuje hubnutí a přitom velmi výrazně pomáhá psychice člověka, který drží dietu. 

Denní jídelníček zahrnoval 2 balíčky sušenek a 2 jídla dietplus® s vysokým obsahem bílkovin (na oběd se konzumovaly hotové jídla z těstovinové rýže a na večeři pokrmy z penne těstovin). Navíc do jídelníčku bylo zařazeno: 1 kousek ovoce, 2 kousky zeleniny (zdroje vitaminů a minerálů), 1 kelímek jogurtu (zdroj vápníku a „přátelských bakterií“). Pro zlepšení hladiny cholesterolu bylo nutné denně sníst jednu kapsli n-3 mastných kyselin. Podmínkou pro zařazení do studie byl věk mezi 25 - 45 lety a BMI větší než 27kg/m2, tedy minimálně nadváha. Odborníci definují nadváhu jako BMI vyšší než 25 a obezitu jako BMI vyšší než 30. 

Studie trvala 6 týdnů a jídelníček vypadal takto: 

Snídaně – výběr z možností: cereálie, /müsli/, celozrnné pečivo a k tomu jogurt či nízkotučný sýr + 1 kousek ovoce (energie okolo 1700 kj) 

Svačina – balíček 6 sušenek dietplus® (320 kJ) a bílý jogurt (200 kJ) 

Oběd hotové „rýžové“ jídlo dietplus® (2000 kJ) 

Sušenky dietplus® (320 kJ) a 1 kousek zeleniny (200 kJ) 

Večeře hotové penne jídlo dietplus® (1100-1400 kJ) a 2 kousky zeleniny (400 kJ) 

Při omezení stravy hrozí nedostatek vitaminu a minerálů, proto je nutné jíst alespoň 2 kousky zeleniny a 1 kousek ovoce. Přesto, aby těchto důležitých látek měl organismus opravdu dostatek mohly účastnice přijmout 2 kapsle multivitaminu. Povinně však musely užívat 1 kapsli n-3 mastných kyselin. Výsledkem studie totiž nemělo být pouze snížení tělesné hmotnosti, ale také snížení hladiny cholesterolu v krvi. Bylo prokázáno, že nadváha a obezita zvyšuje riziko onemocnění srdce, proto je vhodné přijímat n-3 MK. Polynenasycené mastné kyseliny snižují hladinu cholesterolu, ale i množství zánětlivých látek, které provází nadváhu a obezitu. Jde o tzv. nízkou hladinu systémového zánětu. 

Strava dietplus® svým složením byla definována jako nízkoenergetická s vyšším obsahem bílkovin, jejichž zdrojem je sója. Bílkoviny nezpůsobují jo-jo efekt a mají nejvyšší sytící schopnost. Strava dietplus® tak nejen snižuje tělesnou hmotnost, ale i minimalizuje možnost velmi nebezpečného a nepříjemného jo-jo efektu a přitom pokud člověk dodržuje doporučení dietplus®, tak díky vyššímu obsahu bílkovin netrpí hlady, což je další nepříjemný průvodní jev klasických diet. 

Program má i několik dalších výhod: 

Je velmi jednoduchý, není nutné propočítávat, odvažovat potraviny atd., jídlo je spočítáno a sestaveno za Vás. 

Jídlo je možné si během 3 minut ohřát v mikrovlnné troubě, což je velmi rychlá a jednoduchá příprava hotového pokrmu. 

Nejsou to žádné koktejly nebo prášky, ale hotová jídla, díky čemuž člověk netrpí hlady, což je nejčastější problém u redukčních diet. 

Program aktivně podporuje pravidelnou pohybovou aktivitu ve svých doporučeních. 

Program zahrnuje také pokračovací režim. 

Program umožňuje naučit se pravidelnosti v jídle, což je velkým problémem zejména v některých zaměstnáních.

Mgr. Pavel Suchánek