Header

Zásady zdravé stravy

Zdravá strava by měla být pestrá a vyvážená, aby byl zajištěn přísun důležitých živin
(bílkovin, tuků, sacharidů) a účinných látek (vitamínů, minerálních látek).

Pomocníkem při sestavování jídelníčku vám může být potravinová pyramida. Skupiny potravin, ze kterých byste měli každý den čerpat, aby bylo zajištěno pokrytí příjmu výživných látek, jsou představovány jednotlivými stavebními kameny pyramidy. Potraviny, které jsou umístěné v nejnižších patrech pyramidy by měly být konzumovány nejčastěji a v největším množství. Čím jsou potraviny umístěny výše, tím by měly být zařazovány do jídelníčku umírněněji. Na vrcholu jsou potraviny, které lze ve stravě zcela postrádat, proto by se v jídelníčku měly objevovat jen výjimečně. Žádná potravina není zakázána. Vše je jen otázkou množství a četnosti její konzumace.

 

Potravinová pyramida dietplus®



NAŠE DOPORUČENÍ PRO ZDRAVOU VÝŽIVU

Jezte pravidelně 4 – 6x denně. Strava rozložená do více menších jídelních dávek nám pomáhá udržet si rovnoměrnou výkonnost po celý den.

Pro udržení tělesné hmotnosti platí, že by měl být energetický příjem v rovnováze s energetickým výdejem (pohybovou aktivitou), není-li tomu tak a příjem je vyšší než denní výdej energie, pak dochází ke zvyšování tělesné hmotnosti. 

Dbejte na pravidelnou konzumaci zeleniny a ovoce (denní doporučená dávka 500 g s preferencí zeleniny ). Pozor však na ovoce s vysokým obsahem jednoduchých cukrů (banány, hroznové víno, hrušky apod.), konzumujte jej umírněně.  

Vybírejte celozrnné pečivo namísto bílého a to pro jeho větší obsah vlákniny, vitamínu a minerálních látek. Energetická hodnota bývá u pečiva jak celozrnného tak bílého většinou stejná. Důležitá je vláknina, která je prevencí karcinomu tlustého střeva. 

Luštěniny, díky obsahu kvalitních bílkovin a velkému obsahu vlákniny by se měly na jídelníčku vyskytovat minimálně 1x týdně. Nahraďte plnotučné mléčné výrobky variantami polotučnými – čímž předcházíte riziku zvyšování hladiny cholesterolu v krvi. 

S prevencí kardiovaskulárních chorob souvisí také preference bílého netučného masa a ryb před masem červeným. Ryby by se měly na jídelníčku vyskytovat alespoň 2x týdně. 
Jsou potraviny, bez kterých se náš organismus zcela obejde, a to jsou sladkosti a uzeniny, které maximálně omezte nebo z jídelníčku vylučte. 

Nezapomínejte ani na pitný režim, denně byste měli vypít alespoň 2,5 – 3 l tekutin – nejvhodnější je pramenitá a minerální voda, ovocný a zelený čaj, ředěné 100% džusy vodou 1 : 1. POZOR do tekutin se nepočítá: káva, černý čaj, alkohol, slazené limonády – naopak, ty by měly být doplněny ještě o další 2 dcl tekutiny např. stolní vodu.